7 juni 2016: Feestelijke opening: dinsdag 7 juni 13.00 tentoonstelling wensbeelden

Feestelijke opening: dinsdag 7 juni 13.00 tentoonstelling wensbeelden

Komt u allen kijken?

De opening gebeurt door onze stadsdeelbestuurder Urwin Vyent

In groep 6 heeft het project wensbeelden plaatsgevonden (zie nieuwsbrief 15)

fotograaf Judith Quax en beeldend kunstenaar Ellert Haitjema werken samen aan projecten in de openbare ruimte met als onderwerp migratie.

We willen de families, vrienden en bekenden van de leerlingen met hun grote verscheidenheid aan culturele achtergronden, elkaar graag de rijkdom ervan laten zien op een bijzondere, persoonlijke en duurzame wijze. Herinneringen en familiegeschiedenissen maken we tot onderwerp in dit kunsteducatieplan voor groep 6 van Irma Vlek

Naar aanleiding van ons project “immigration clandestine” informeren én inspireren we leerlingen over migratie en de rijkdom ervan. Vervolgens gaan de leerlingen thuis foto’s maken. In de lessen daarna gaan we naar aanleiding van de foto’s tekenen en boetseren. Enkele van de geboetseerde modellen kunnen we in aluminium laten gieten, om in de buurt van de school een semi permanente presentatieplek te geven. Zo wordt de persoonlijke verbeelding van wat bij hun thuis belangrijk is vol trots publiek getoond.

Ellert Haitjema studeerde aan de Rietveld Academie en de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Hij geeft o.a. les op de Rietveld Academie. Judith Quax studeerde communicatiewetenschap en fotografie aan de Fotoacademie Amsterdam. Ze geeft les aan kinderen en jongeren op verschillende scholen in Amsterdam voor verschillende projecten voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

We hebben de afgelopen weken met veel enthousiasme gewerkt op de Wereldwijs, in groep 6.   Er waren hele mooie gesprekken en uitwisselingen van ideeën en de kinderen stelden zich kwetsbaar op in de bespreking van de foto’s en tekeningen van voorwerpen die dierbaar voor hen zijn.

Er zijn prachtige tekeningen gemaakt en we hebben een selectie gemaakt van kleiwerken die we in aluminium kunnen gieten en die bij de school een passende plek kunnen krijgen. We gaan acht kunstwerken bevestigen aan de twee lantarenpalen vlak voor de school, op het schoolplein. Per paal komen onder de lamp vier werken horizontaal en kruislings gemonteerd, verwijzend naar de windstreken, de variatie en rijkdom van herkomst van de kinderen van Wereldwijs.