25 maart 2013: Cursus voor ouders: leeshulp voor je kind

Cursus voor ouders: leeshulp voor je kind. Informatieavond 25 maart 19.00 uur

Project leeshulp door ouders van kinderen uit groep 3, 4, 5 en 6

Een unieke kans om uw kind vooruit te helpen met lezen.

Doe mee met het project leeshulp!

Voor ouders met kinderen uit de schakelklas is dit een prachtige kans!

Wat houdt het project in?

Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam is een pilot gestart voor ouders: Educatief partnerschap; leeshulp door ouders. Doel van de pilot is via onderzoek vast te stellen hoe ouders ingeschakeld kunnen worden bij het leesonderwijs en hoeveel voordeel leerlingen daarvan kunnen hebben. Het Kenniscentrum werkt samen met het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam.

Ongeveer 15 basisscholen zijn uitgenodigd om mee te doen met het project. Voor Wereldwijs een mooie kans om jonge lezers vooruit te helpen.

Voor wie is het bedoeld?

Voor ouders/verzorgers van leerlingen uit de schakelklas groep 5. Maar natuurlijk komen ook

ouders van “zwakke “ lezers uit de groepen 3,  4,5 en 6  in aanmerking voor deelname. Ook ouders van sterkere lezers kunnen meedoen. Elk kind kan immers op zijn niveau een stapje verder komen.

Kennismaking en beslissing

U wordt uitgenodigd voor de informatieavond op school op 25 maart om 19.00. Tijdens de avond wordt het speciaal ontwikkelde cursusboek Samen werken aan leren lezen gepresenteerd. Vervolgens kunt u beslissen of u bereid bent leeshulp aan uw kind te geven. Als u de uitdaging aangaat, krijgt u materialen mee naar huis. De periode van leeshulp duurt tot ongeveer juni. Dan worden via de eindejaarstoetsen van Cito (de E-toetsen) de vorderingen van de leerlingen bepaald. Ouders die dat wensen kunnen aansluitend in de zomervakantie doorgaan met de leeshulp.

Voorwaarden

Er zijn geen extra kosten aan dit project verbonden. Het cursusboek voor ouders wordt gratis beschikbaar gesteld. Wel wordt een inzet gevraagd voor de uitvoering van het project en moet u voldoende Nederlands beheersen. Daarnaast zullen de leeropbrengsten van uw kind gebruikt worden voor onderzoek.