14 januari 2015: Ouderavond workshops

Op woensdagavond 14 januari organiseert Wereldwijs voor alle ouders een aantal workshops over onderwerpen die over de dagelijkse onderwijspraktijk gaan.

Hoe houdt de school zicht op de ontwikkeling van uw kind?

Wat is taalvorming precies?

En wat de bovenbouw met IPC?

Hoe delen en leren wij met elkaar met de methodiek leerKRACHT?

Wat kunt u thuis doen met taal?

Wat  zit er allemaal nog meer in een boek?

Hoe kun je kwartetten met de vital few?

We zijn trots op wat we allemaal doen en willen dat heel graag met u delen.  Verleden jaar waren de workshops een groot succes en we hopen natuurlijk op een nog hogere opkomst.

U kunt na de vakantie intekenen voor drie workshops die elk een half uur duren,

Hier kunt u alvast korte informatie lezen over de workshops die wij op dit moment aan het voorbereiden zijn:

1. Er zit méér in een boek!

Begrijpend luisteren in de onderbouw.

Interactief voorlezen is een dagelijks ritueel in elke kleutergroep. Maar welke betekenisvolle activiteiten kun je hieraan koppelen? In deze workshop leert u hoe u goede vragen kunt stellen over een verhaal en belangrijke gebeurtenissen schematisch weer te geven. Dit klinkt ingewikkeld, maar het is leuk om te doen en voor jonge kinderen goed te begrijpen. Op deze manier krijgen kinderen inzicht in de opbouw van een verhaal, zodat ze het beter begrijpen. Dit is het begin van het begrijpend lezen, zoals we dat kennen in de midden- en bovenbouw. Nieuwsgierig geworden? U bent van harte welkom!

1. Workshop Taalvorming:

In deze workshop Taalvorming willen we u een beeld geven van hoe een les taalvorming wordt aangeboden aan de kinderen. Bij taalvorming zitten we in de kring. Maar een taalvormingskring is niet hetzelfde als een kringgesprek. Het is een doordachte opbouw van taalwerkvormen, waarbij in een korte tijdsspanne alle taaldomeinen aan bod komen: praten, luisteren, schrijven en lezen. Graag nodigen we u uit voor deze leuke en zinvolle workshop. Juf Hanna, juf Ingrid en juf Mira.

1. Workshop IPC

Sinds kort experimenteert de bovenbouw met IPC: International Primary Curriculum. Het is een curriculum gericht op creatieve en zaakvakken. Kinderen werken in een thema en binnen dat thema komen al deze vakken aan bod. Kinderen werken samen, onderzoeken, experimenteren en leren. Wat het is, waarom we het uitproberen en hoe het werkt in de praktijk zullen we bekijken op deze workshop. Ook leggen we de huidige methode (Wijzer Door) naast de werkwijze van IPC zodat we kunnen zien wat het verschil is.

4.Kwartetten met de vital few

In deze workshops ervaart u op speelse wijze welke belangrijkste zaken (vital few) van onze organisatie dit jaar centraal staan. Benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen bij Wereldwijs en wat dat voor uw kind gaat betekenen? Dan is deze workshop een echte aanrader!

1. 5. Volgen van ontwikkeling

Wij volgen de ontwikkeling van uw kind op cognitief ( kennis opnemen en verwerken) en sociaal emotioneel gebied.

Vanaf het moment dat zij op school komen in groep 1 t/m groep 8.

Welke instrumenten gebruiken wij om uw kind te volgen, wat volgen wij,  hoe doen we dat?

Wilt u hier meer over weten kom dan bij deze workshop.

.

1. LeerKRACHT

Altijd al willen weten wat de leerkrachten doen op Wereldwijs om het beste uit de leerlingen te halen en hoe hier samen na school aan gewerkt wordt? Wereldwijs is sinds 2014 een leerKRACHT-school. Op een leerKRACHT-school staat samenwerking centraal. Leraren kijken bij elkaar in de klas, geven elkaar feedback, bereiden samen lessen voor en denken gestructureerd na over resultaten en verbetermogelijkheden met het doel om het inhoudelijke gesprek tussen leraren op gang te brengen. De school bepaalt zelf wat er moet gebeuren om eigen ambities te realiseren. LeerKRACHT geeft hier vorm aan en helpt dit op een duurzame manier te doen.

Wilt u weten hoe we hier aan werken op Wereldwijs? Bezoek dan de workshop leerKRACHT!

1. Taal begint thuis.

Wist U dat U een hele belangrijke rol bij de taalontwikkeling van uw kind heeft?

Tijdens deze workshop zullen we met elkaar in gesprek gaan over taalontwikkeling en

leuke tips uitwisselen over spelen met taal.

Taal begint immers thuis!

U BENT VAN HARTE WELKOM op 14 januari!!!!