18 februari 2015: presentatie ons boek over geld

De bovenbouwleerlingen van basisschool Wereldwijs in Zuidoost maakten een boek over geld. De kinderen schreven teksten over allerlei aspecten van geld en maakten er in de lessen beeldende vorming prachtige illustraties bij.

Op woensdag 18 februari overhandigen wij het eerste exemplaar aan Arjan Vliegenthart, wethouder werk, inkomen en participatie.  Het boek is een van de resultaten van het project Geld en handel. Het is het nieuwste deel van de serie Amsterdamse Prentenboeken van stichting Taalvorming en werd gefinancierd door stadsdeel Zuidoost en DWI (Dienst Werk en Inkomen)

Het feestelijk programma begint om 10.30 uur in de hal van onze school, Geerdinkhof 696.

Locatie: Hal van  Wereldwijs, Geerdinkhof 696 1103 RP Amsterdam

Tijd: 10.30-11.30

(Ouders zijn al vanaf 9.00 uur in de school en hebben tot 10.00 de ‘bedrijvenmarktmarkt’ bezocht die de kinderen hebben georganiseerd naar aanleiding van het project Geld en Handel, ook hier bent u van harte welkom)

Programma:

• Welkom  en inleiding door Paula Hoonhout, directeur Wereldwijs
  • Kinderen vertellen over het project Geld en Handel
  • Bekendmaking van “het beste bedrijf” door een leerkracht
  • Consulent Lucie Visch van stichting Taalvorming licht het tot stand komen van het boek toe
  • Vier kinderen lezen hun eigen tekst voor uit het boek
  • Vier kinderen doen de “kop of munt” quiz met alle aanwezigen
  • Feestelijke overhandiging van het boek aan de wethouder van werk, inkomen en participatie van de gemeente Amsterdam:   Arjan Vliegenthart

Het boek zal  te leen zijn in de centrale bibliotheek van de OBA en in het filiaal  Bijlmer. De kinderen krijgen een eigen exemplaar.

Waarom een boek over geld?

De school vindt het belangrijk dat kinderen zicht krijgen op wat dingen kosten en hoe je met geld kunt omgaan. Steeds vaker komen kinderen en jongeren in financiële  problemen doordat ze niet geleerd hebben goed met geld om te gaan.

De school vindt het ook belangrijk dat de kinderen meer begrip krijgen voor elkaar. Veel dingen zijn voor kinderen uit arme gezinnen niet vanzelfsprekend.

Voor ouders is het vaak moeilijk om nee te moeten zeggen tegen hun kind, als het ergens om vraagt. Ook al kun je het best betalen.

Er waren drie ouderbijeenkomsten waar  onder andere gepraat is over: Hoe kun je met weinig geld toch leuke dingen doen met je kind? Hoe leg je aan je kinderen uit dat er ergens geen geld voor is? Kinderen uit groep 6, 6-7, 7 en 8 kwamen op  bezoek in de ouderkamer. Samen met hen bedachten ouders  tips voor omgaan met geld. Die tips staan ook in het boek.